Twoja strona może być wręcz oblegana prze wszelkich użytkowników, jednak może się okazać, że zamówienie złożyło jedynie malutki procent z tej grupy. Ci, co tego nie zrobili prawdopodobnie utknęło na ścieżce zakupowej.
Najprostsza ścieżka zakupowa
Jest to tzw., model AIDA, który składa się z 4 elementów. W każdym z nich nasz klient może się znaleźć, ale nie każdy podąży dalej.
- Klient ma świadomość, że dany towar istnieje
- Zainteresowanie zauważonym towarem
- Klient chce go mieć
- Podejmuje działania w celu kupna
Jeśli ktoś z klientów złoży u Ciebie zamówienie to etap, na którym się znajduje jest końcowy, czyli 4. Kady jednak, kto odwiedzi Twoją stronę, ale tego nie zrobi, znajduje się na etapach poprzednich od 1 do 3. Jednak większość z nich może zrezygnować z bycia twoim klientem lub nawet nie próbować nim zostać. Aby takiej sytuacji uniknąć, powinieneś podjąć wszelkie kroki, aby użytkownik na Twojej stronie pozostał oraz doszedł do ostatniego etapu zakupów.
Nie ma w tym jednak nic prostego
Jeżeli nie uda Ci się zatrzymać klientów, ponieważ włożysz w to za mało wysiłku to będziesz ich stopniowo tracił. Nie będą oni zainteresowani współpracą z Tobą, przez co, mimo, że będą mieć świadomość istnienie produktu to skala zamiast rosnąć, zmaleje.
Kiedy już zdobędziesz nieco doświadczenie i zorientujesz się, czego właściwie wszyscy odwiedzający wymagają, a także, co na nich oddziałuje to Twoja ścieżka nabierze żywszego wyglądu. Dzięki temu skala pójdzie w górę i z czasem może udać się osiągnąć taki wynik, że to większość dotrze do ostatniego etapu zakupowego.
Przedstawię Ci teraz kilka rad, które wzmocnią odpowiednie elementy Twojej ścieżki zakupowej na witrynie:
1. Poprzez świadomość do ciekawości
Niektóra część ludzi, którzy dotrze na Twoja witryną zrobi to całkowicie przypadkiem. Zaś tylko niewielka część odwiedzi Cię, aby znaleźć konkretny produkt. I to właśnie ta grupa jest Twoim celem.
Jeżeli nie dasz sobie rady z poinformowaniem ich od razu po wejściu na witrynę o tym, że to właśnie Twojego produktu szukają i to on jest dla nich najlepszy, to odejdą.
Pierwsze 5 sekund jest najważniejsze, ponieważ w ciągu tego czasu, po wejściu na witrynę, użytkownik powinien wiedzieć:
- co to za strona
- jakie działania może tam podjąć
- dlaczego powinien to zrobić
Jeżeli w ciągu tych priorytetowych 5 sekund nie otrzyma odpowiedzi na wymienione pytania, stracisz potencjalnego klienta.
Do pragnienia poprzez zainteresowanie, a następnie do kupna
Jeśli już określona grupa osób będzie zaciekawiona Twoja oferta to musisz jeszcze udzielić im dwóch bardzo ważnych odpowiedzi na poniższe pytania, aby zostali oni zachęceni do kupna:
- Dlaczego właśnie Twoja oferta będzie dla nich najbardziej odpowiednia?
- Dlaczego powinni postawić na Ciebie, a nie kogoś z konkurencji?
Jeśli dobrze odpowiesz na pytania to brawo! Właśnie zyskałeś klientów. Jeśli nie to sam znasz odpowiedź.
2. Poprzez pragnienie do zakupu
Pamiętaj, ze pełny koszyk nie oznacza na 100% zakupu produktów w nim zawartych. Według badan swoje koszyki porzuca prawie 77% klientów.
Jeśli chcesz uniknąć takich sytuacji u siebie to postaraj się dawać różne kupony rabatowe – jednak o limicie czasowym.