Obecnie robienie zakupów przez Internet stało się częścią naszej codzienności. Zabiegani i zmęczeni często nie mamy nawet czasu ani ochoty, żeby wybrać się do sklepu stacjonarnego na zakupy. W coraz bardziej zabieganym świecie kupowanie online staje się komfortowym rozwiązaniem. Spokojnie, na fotelu w domu, możemy wybrać sobie to, co nas zainteresuje, przejrzeć różne oferty, porównać i zamówić z przesyłką do naszego domu. Jest to nieoceniona wygoda, która pozwala zaoszczędzić nam wiele czasu. Ze względu na to, że robimy tyle zakupów w sieci, coraz częściej dokonujemy płatności internetowych. Jeszcze do niedawna musieliśmy wypełniać mnóstwo formularzy. Na szczęście dzisiaj możemy o tym zapomnieć, ponieważ na rynku możemy spotkać się z wyraźną tendencją skracania ścieżek płatności. Wyjaśniamy na czym to polega?
Osoby prowadzące e-przedsiębiorstw doskonale wiedzą, że dzisiejsi e-konsumenci stanowią bardzo zróżnicowaną i wymagającą grupę klientów. Właśnie dlatego należy zadbać o to, aby każdy korzystający z usług danego e-przedsiębiorstwa był usatysfakcjonowany. Do istotniejszych kwestii należy zapewnienie odpowiedniej liczby dostępnych kanałów płatności oraz odpowiednie skrócenie ścieżki dokonania samej transakcji. Tym sposobem każdy e-klient znajdzie najwygodniejszą dla siebie metodę płatności i chętnie dokona kolejnego zakupu. Zasada jest tu prosta: im większa liczba opcji i krótsza ścieżka płatności, tym większe prawdopodobieństwo realizacji transakcji.
Mechanizm skracania ścieżki płatności
Skracanie ścieżki płatności działa zasadniczo tak, że w trakcie realizacji transakcji klient może to zrobić jak najszybciej i w jak najprostszy sposób. Najważniejsze w tym procesie jest zatem to, żeby została wykonana najmniejsza ilość kroków przez e-klienta, który robi zakupy w sieci. Warto tutaj wspomnieć o modelu „white label”, który został zastosowany między innymi przez serwis Dotpay.pl. Jego głównym celem jest pomoc sprzedawcom w dokonaniu integracji sklepu oraz zoptymalizowanie samego procesu płatności. W ten sposób, kupujący otrzymują możliwość wyboru kanału płatności na stronie sklepu.
Jak wygląda szybka płatność?
Klient na stronie e-sklepu wybiera preferowany przez niego kanał płatności, po czym zostaje przekierowany do formularza płatności kartą bądź od razu do swojej bankowości internetowej. Tutaj zostanie poproszony o podanie danych swojej karty, a następnie o zatwierdzenie dokonywanej transakcji. Największa zaletą tego rozwiązania jest to, że zdecydowanie ogranicza ilość tzw. porzuconych koszyków. Wpływa to bardzo pozytywnie na konwersję e-sklepu oraz znacznie zmniejsza ilość kroków, jakie musiałby zrobić kupujący, po to, aby w końcu sfinalizować swoją płatność za towar lub usługi.