Nieograniczone możliwości e-commerce sprawiają, że coraz więcej sprzedawców zastanawia się nad rozszerzeniem swojej działalności i rozpoczęciem sprzedaży na rynkach zagranicznych. To ogromna szansa na zdobycie nowych klientów. Dlaczego więc z niej nie skorzystać? Zanim jednak rozpoczniemy podbój zagranicznych rynków, zastanówmy się nad kilkoma podstawowymi kwestiami.
Czy znam dany rynek i konkurencję?
Na początku zawsze warto poznać realia rynku, na którym przyjdzie nam konkurować. Jeżeli nie mamy wystarczającej wiedzy na ten temat z pewnością znajdziemy ją w sieci. Nie brakuje danych na temat tego, jak wygląda sprzedaż online w poszczególnych krajach, jaki odsetek ludności wybiera tę formę zakupów, jak często konsumenci z nich korzystają oraz jakie są najpopularniejsze kategorie produktów sprzedawanych drogą internetową. Warto także dowiedzieć się, jakie formy płatności są preferowane. Informacje na temat cech demograficznych konsumentów online pozwolą nam z większym prawdopodobieństwem określić czy nasze produkty będą cieszyły się zainteresowaniem.
Czy uda mi się dostosować ofertę do oczekiwań rynku?
Każdy rynek lokalny posiada swoją specyfikę i swoje wymagania. Nieocenionym źródłem wiedzy na ten temat jest z pewnością oferta konkurencji. Obserwując ją możemy stwierdzić, jakie są standardy. Ważne jest także zdobycie rozeznania, jak bardzo nasze rodzime przepisy różnią się od przepisów kraju, w którym planujemy rozpoczęcie sprzedaży. Weźmy pod uwagę fakt, że wkraczając na rynek zagraniczny będziemy musieli zapewnić naszym nowym klientom możliwość płatności w ich rodzimej walucie. Z pomocą przychodzi polski operator Dotpay, który umożliwia sprzedawcom wejście na rynki zagraniczne, udostępniając im dogodne formy przyjmowania płatności w innej, niż krajowa, walucie.
Czy mam pomysł na wypromowanie swojej oferty?
Nie oszukujmy się! Konkurencja na rynkach zagranicznych jest ogromna. Zwłaszcza, że na początku będziemy jednym z tysiąca maleńkich graczy. Zdobycie klientów może być niezwykle trudne. Bez dobrego pomysłu i odpowiedniego przygotowania komunikacji marketingowej z pewnością nam się nie uda. W tym przypadku również konkurencja może nam dostarczyć podpowiedzi. Wystarczy obserwować, jakie media wykorzystuje i w jaki sposób komunikuje się z klientami. Jeżeli głównym kanałem komunikacji w naszej branży są social media, być może i my powinniśmy skorzystać z szerokich możliwości, jakie one zapewniają. Musimy realnie ocenić swoje możliwości. Dobry marketing wymaga sporych nakładów finansowych. Odpowiedzmy sobie, zatem na pytanie, czy nasz budżet to wytrzyma i umożliwi nam skuteczną promocję.