Dzisiaj znaczna część naszego życia przenosi się do sieci. Nie inaczej jest z zakupami i tak nowoczesna forma kupowania przez Internet, przekonała do siebie już blisko połowę Polaków. E-rynek rządzi się swoimi prawami i dlatego firma Gemius sprawdziła kto chętniej klika niż chodzi do sklepu. Tak sporządzony raport mówi nam wiele o charakterystyce polskiego e-konsumenta.
Ostatni raport o rynku e-commerce, który został przygotowany przez firmę Gemius na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej pokazuje istnienie znaczących różnic pomiędzy użytkownikami deklarującymi i niedeklarującymi korzystanie z zakupów online.
Tradycja kontra nowoczesność
Młodzi zawsze podążają za nowinkami. Nic więc dziwnego w tym, że po zakupy online coraz częściej sięgają osoby młodsze i tendencja ta w porównaniu z poprzednimi latami znacznie się pogłębiła. Wśród kupujących online wzrósł udział osób w wieku 15-24 lat (stanowią oni aż 30% wszystkich kupujących). Dla porównania, w grupie niekupujących spadł udział osób powyżej 50. roku życia, które stanowią 18% tej grupy.
Kim jest polski e-konsument?
Polski e-konsument robiący zakupy w polskich e-sklepach to najczęściej osoba między 15 a 24 rokiem życia, z wyższym wykształceniem, pochodząca z większego miasta oraz o dochodach w gospodarstwie domowym przekraczających 2 tys. zł. Eksperci wskazują również, że w kolejnych latach nadejdą kolejne zmiany i będą dotyczyły wzrostu liczby e-konsumentów w wieku 45+. Bez wątpienia będzie to bardzo atrakcyjna grupa dla sklepów internetowych, choć zdecydowanie trudniejsza, ponieważ prawdopodobnie będzie mniej uwagi przywiązywać do ceny a więcej do wysokiej jakości obsługi w czasie i po sprzedaży. Co więcej, rosnąca grupa e-klientów w wieku 45+ to świetna okazja dla marketerów, aby przebudować swoje dotychczasowe strategie i zastosować bardziej oryginalne podejście, jak targetowanie reklam zabawek osobom starszym, które robią prezenty swoim wnukom. Dodatkowo raport wykazał, że e-konsumenci to częściej osoby z wyższym wykształceniem. Co ciekawe, osoby dokonujące zakupów online coraz lepiej oceniają swoją kondycję finansową.