Zakupy w Internecie to znak naszych czasów. Wiele z nas już dawno temu zmieniło swoje przyzwyczajenia i zamiast pójść do sklepu najpierw szuka danego produktu w sieci. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest sporo, jednak sklepy stacjonarne wciąż istnieją i w większości mają się dobrze. Dzieje się tak, ponieważ oba rodzaje zakupów mają swoje wady i zalety, a także adresowane są do różnych grup konsumentów. Kupowanie przez Internet to przede wszystkim wygoda. Możemy zamówić uprawniony produkt bez wychodzenia z domu, a kurier przyniesie nam go do drzwi. Jest to więc rozwiązanie idealne, zwłaszcza dla leniuchów. Kolejną zaletą zakupów internetowych jest cena. W przypadku ubrań, butów, elektroniki, czy innych bardziej wartościowych przedmiotów cena w sklepach internetowych jest często znacząco niższa niż w sklepach stacjonarnych. W Internecie mamy również praktycznie nieograniczony wybór – możemy znaleźć niemal każdy model danego produktu i zamówić go dowolnym kolorze, rozmiarze, do dowolnego miejsca.
Nawet jeśli nie chcemy kupować danej rzeczy przez Internet – na przykład dlatego, że lubimy sobie nasz zakup wcześniej obejrzeć i dotknąć – warto jest przy każdym zakupie rzeczy o większej wartości sprawdzać ceny i dostępne warianty w Internecie. Dzięki temu będziemy mieli rozeznanie w tym jak kształtują się ceny i jaki jest rynek produktów danego rodzaju. Z taką wiedzą trudniej będzie naciągnąć nas na mało atrakcyjną ofertę.
Poza wymienionymi wyżej produktami coraz większą popularność jeśli chodzi o zakupy internetowe, zyskują zakupy spożywcze. Wiele supermarketów oferuje, za niewielką dopłatą, dowóz zamówienia od drzwi. Takie zakupy to ogromna oszczędność czasu – w hipermarketach zwykle spędzamy naprawdę wiele czasu, przemierzając niezliczone alejki i stojąc w kolejce do kasy. Po co to robić, skoro możemy szybko i bez wysiłku zamówić potrzebne produkty, a dostawca przyniesie je nam do drzwi (nie musimy więc nawet dźwigać ciężkich toreb z zakupami). Oczywiście takie zakupy opłacają się, jeśli kupujemy większą ilość rzeczy – nie ma sensu zamawianie dostawy na jedną paczkę ryżu czy kilogram ziemniaków.
Człowiek na zakupach
Oczywiście sklepy stacjonarne wciąż mają i będą miały się dobrze. Nie tylko z powodu potrzeby „dotknięcia” rzeczy przed zakupem, występującej u niektórych z nas. Cała kultura zakupów jest w naszym społeczeństwie mocno zakorzeniona, i wiele z nas po prostu lubi poszwędać się po galerii handlowej po prostu oglądając ubrania czy buty. Nie musimy się więc obawiać o byt naszych ulubionych sklepów stacjonarnych – nie znikną, a na pewno nie w najbliższym czasie.