Jedną z podstawowych spraw obsługi płatności w czasie wszędobylskiej mobilności, jest określenie skąd pochodzi, czy kupuje w danej chwili nasz klient. Nie jest to informacja, która ma go prześwietlić na prywatnych płaszczyznach, a jedynie pozwolić dobrać do niego ofertę, czy uprzyjemnić mu korzystanie z prowadzonych przez nas usług.
Geolokalizacja płatności jest systemem operującym na IP użytkownika korzystającego z naszych usług. Może być wykorzystana na kilka sposobów, co podzielić można na sposoby lokalne i globalne.
Skąd przybywacie?
Geolokalizacja w płatnościach pozwala przede wszystkim na usprawnienie zakupów przez Internet. W dobie globalizacji, klientami naszego sklepu internetowego mogą być wszyscy na świecie, co prowadzi do powstania kilku zmiennych w procesie. Tymi zmiennymi nie powinien przejmować się sam kupujący. Innymi słowy informacje, które należy pobrać nie powinny odciągać go od wyboru towaru czy usługi.
Pierwszym bardzo wygodnym następstwem znajomości położenia geograficznego naszego klienta jest dostosowanie wyświetlanych treści. Chociaż sklep internetowy, który działa na całym świecie rzadko będzie mieć dużo wersji językowych (najczęściej lokalna i angielska), tak znacznie łatwiej jest przykładowo wyświetlać klientowi ceny opierając się na jego miejscu przebywania. Do tych informacji należy na przykład waluta, na którą zostanie mu przeliczona cena, a jej wysokość może być uzależniona od takich zmiennych jak koszty dostawy do jego położenia czy też wysokość podatku.
Jest to o tyle ciekawe, że jesteśmy obecnie raczej zazdrośni o to, jaki ślad zostawiamy w Internecie. Jednakże w sytuacji, gdy ceny wyświetlają się w preferowanej przez nas walucie, a strona wyświetli się w czytelnym dla nas języku jesteśmy bardzo zadowoleni z dostarczanych nam usług.
Ujęcie lokalne
Zlokalizowanie kupującego ma także bardzo ważne ujęcie lokalne. Zaczynając od sklepów internetowych, mających swoje punkty stacjonarne. Kupującemu u nas klientowi możemy w ten sposób łatwo i szybko sprawdzić dostępność towaru w jego okolicy, a także przedstawić możliwość jego odbioru, od razu kierując go po wygodnej mapie. Na podstawie takich informacji raz jeszcze możemy określić czytelniej sprawy dostawy. Chociaż lokalnie jej koszt nie powinien różnić się w duży sposób, to znacznie łatwiej określić jej czas.
Geolokalizacja płatności może odbywać się również w terenie, dzięki urządzeniom mobilnym. W ten sposób można, poza wspomnianymi zaletami, dostarczyć klientowi stosowne sugestie, oparte na jego położeniu. Ponadto jest to dla nas informacja, dzięki której można ustalać pewne trendy i śledzić naszych kupujących w sensie popularności ich wyborów. Zastosowanie takiej statystyki może być bardzo szerokie. Od określenia popularności konkretnych lokali czy punktów stacjonarnych, po badanie zapotrzebowania na danym terenie, na dany produkt.
Informacje takie mogą posłużyć także w planach rozwoju firmy. Pozwala to na poprawne ukierunkowanie finansów tak przy powiększeniu ilości punktów usługowych, partnerstwa w dostawie czy rozwoju konkretnych miejsc stacjonarnych. Przykładowo: jeśli firma ma bardzo wielu kupujących we Francji, a dotąd działała jedynie w Polsce, być może warto rozważyć otworzenie punktu w tamtym kraju, by zdobyć jeszcze więcej klientów. Zwłaszcza tych, którzy zrezygnują z zakupu ze względu na większe koszty i czasy oczekiwania na dostawę niż gdyby wybrali ofertę lokalną.