W ciągu ostatnich lat powstaje coraz więcej aptek internetowych. Badania e-rynku pokazują, że jedno zamówienie w takiej aptece jest warte średnio 138 złotych. Niestety aż dwie trzecie odwiedzających strony aptek porzuca koszyk i nie kończy swojego zamówienia. Sama wizyta użytkownika w e-aptece trwa niecałe siedem minut. Czym jeszcze charakteryzuje się nasze korzystanie z ofert e-aptek?
Według najnowszego raportu o polskim rynku e-commerce, przygotowanego przez firmę Gemius dla e-Commerce Polska, polscy użytkownicy sieci wydają w aptekach internetowych kwotę 138 złotych podczas tylko jednej transakcji. Warto również podkreślić, że średnia cena kupowanego produktu to niecałe 23 złotych. Wyniki te wyraźnie pokazują, że klienci e-aptek decydują się najczęściej na sześć lub siedem produktów podczas jednej sesji zakupowej.
Czemu warto kupować w e-aptekach?
Użytkownicy, którzy decydują się na dokonanie zakupu w aptekach internetowych wybierają tak wiele produktów przy jednym zakupie głównie po to, aby skorzystać z możliwości bezpłatnej dostawy. To pozwala na nabycie produktów w konkurencyjnej cenie oraz darmowy dowóz. Badania wskazują również, że klienci e-aptek spędzają na ich stronach aż 7 minut.
Dodatkowo okazuje się, że na poddawanych analizie stronach internauta spędza średnio 6 minut i 52 sekundy, a podczas jednej wizyty wykonuje średnio 4,3 odsłony.
Proces realizacji zamówienia
Z analiz raportu wynika, że tylko co trzeci internauta wrzucający towar do wirtualnego koszyka finalizuje transakcję. Aż dwie trzecie użytkowników rezygnuje z zakupu. Eksperci z firmy Gemius wskazują jednak, że taki współczynnik porzucenia koszyka na poziomie blisko 70% jest czymś zupełnie normalnym. Często zdarza się, że klienci porzucają koszyk i wychodzą z e-sklepu po to, aby końcowo wybrać inny np. tańszy sklep. Zdarza się również, że internauci przeglądają ofertę w sieci z zamiarem dokonania zakupu w aptece stacjonarnej. Porzucenie koszyka może również wynikać z problemów z finalizacją procesu zamówienia lub ze zbyt skomplikowanym formularzem do wypełnienia. Warto mieć to na uwadze, ponieważ to jak nasza strona wygląda i czy jest intuicyjna w obsłudze wpływa na poziom zadowolenia naszych e-klientów.