Klienci sklepów internetowych to coraz liczniejsze grono konsumentów. Wygoda zakupów i konkurencyjna oferta to niewątpliwe zalety e-sklepów. Korzystny dla klienta jest również fakt, że od umowy zawartej na odległość można w prosty sposób odstąpić, co zmniejsza ryzyko nietrafionego zakupu. Należy jednak pamiętać, że umowa na odległość jest rodzajem transakcji, który możemy zawrzeć drogą elektroniczną (telefon, e-mail) wyłącznie z przedsiębiorcą. Definicji tej nie odpowiadają natomiast zakupy przy użyciu automatów sprzedających czy kupno towaru na aukcji internetowej.
Odstąpienie od umowy
Konsument po otrzymaniu towaru ma 14 dni na zgłoszenie reklamacji, która będzie skutkować odstąpieniem od umowy. Może być związana z wadami produktu, niezgodnością z opisem lub po prostu niespełnieniem oczekiwań kupującego. Odstąpienie do umowy wiąże się dla obu stron z koniecznością zwrotu świadczeń – czyli towaru w przypadku kupującego i pieniędzy ze strony sprzedawcy. Działania te muszą zostać podjęte w terminie 14 dni od odstąpienia od umowy.
Jednak procedura ta nie zawsze jest możliwa dla klienta – ogranicza ją pewien typ umów, w przypadku których zwrot zakupu nie będzie możliwy:
- zakupiona została usługa, której wykonywanie zostało rozpoczęte za zgodą konsumenta;
- umowa dotyczyła świadczeń, których cena jest zależna wyłącznie od cen obowiązujących na rynku finansowym i w związku z tym przedsiębiorca nie ma nad nimi kontroli;
- towar został wykonanych przez przedsiębiorcę na podstawie ścisłych instrukcji kupującego i na jego indywidualne zamówienie;
- przedmiotem transakcji były produkty szybko ulegające zepsuciu – np. artykuły spożywcze dostarczane okresowo do mieszkania lub miejsca pracy kupującego;
- produkty, które ze względu na swoją specyfikę, a w szczególności zasady higieniczne nie mogą zostać zwrócone. Najczęściej są to przedmioty dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu;
- przedmiotem umowy jest dostarczanie klientowi prasy (za wyjątkiem umów dotyczących prenumeraty);
- transakcja dotyczyła nagrań audialnych i wizualnych lub zapisanych na nośnikach programów komputerowych, a ich oryginalne opakowanie zostało przez kupującego usunięte;
- klient zakupił usługi gier lub zakładów wzajemnych;
- świadczenia o ściśle ograniczonym zakresie, zobowiązania w zakresie zakwaterowania, transportu, zapewnienia obsługi gastronomicznej czy rozrywki.