Dzisiaj zakupy w sieci przyciągają coraz większą grupę klientów, którzy preferują wygodne rozwiązania. Nie powinno nas to dziwić w dobie cyfrowych innowacji. Kupowanie towarów przez Internet jest przecież bardzo proste, wygodne i szybkie. Bardzo często zakupy online są też o wiele tańsze od tych tradycyjnych. E-przedsiębiorcy powinni zadbać więc o jak najprostszą i najkrótszą ścieżkę zakupową. W tym celu należy zanalizować zachowania i potrzeby konsumenta, korzystającego ze sklepów internetowych.
Dzisiejsi e-przedsiębiorcy powinni zapewniać swoim klientom wygodę i funkcjonalność. Wiąże się to ze specyfiką potrzeb współczesnego e-konsumenta oraz bardzo wysoką konkurencyjnością e-rynku. Otóż użytkownicy wyjątkowo cenią sobie przejrzystość i łatwość transakcji, a gdy tylko coś wzbudzi ich podejrzenia, szybko przejdą na stronę innego e-sklepu. Warto więc wczuć się w rolę własnych klientów i zaoferować im kilka wygodnych metod płatności.
Charakterystyka e-klienta
Dzisiejszy e-konsument charakteryzuje się nieco innymi cechami, niż klient tradycyjny, dokonujący zakupu w sklepach stacjonarnych. Jego oczekiwania wobec e-sklepu zasadzają się na konkretnych rozwiązaniach technologicznych. Użytkownik robiący zakupy w sieci chce mieć dogodny dostęp do sklepu z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie. Pragnie on również możliwości korzystnego wybierania spośród rozmaitych ofert produktów i usług. E-przedsiębiorca może go zadowolić przez indywidualizację swoich produktów oraz usług. Do danego e-sklepu klientelę przyciąga głównie możliwość realizacji transakcji w dowolnej formie. Pamiętajmy więc, że e-klient to przede wszystkim klient wygodny. Nie ma on ochoty podawać swoich danych więcej razy, niż jest to konieczne, nie lubi też powtarzalnych i czasochłonnych czynności, nie ma zamiaru uczyć się obsługi zupełnie nowych narzędzi. Wiąże się to z faktem, że nie ma na to wszystko czasu. Dzisiejszy klient od sklepu internetowego oczekuje maksymalnego uproszczenia procedury zakupów. W równym stopniu dotyczy to też etapu dokonywania płatności.
Szybkie płatności
Skracanie ścieżki płatności jest zatem niezbędne, jeśli e-sklep chce przetrwać w dobie narastającej konkurencji. Współczesne systemy płatności zmierzają do ograniczenie czynności, które musi wykonać klient, aby dokonać zapłaty za zamówiony towar bądź usługę. Spośród wielu dostępnych form płatności online najbardziej wygodna jest opcja szybkich płatności, gdzie ścieżka płatności została skrócona do niezbędnego minimum. Finalizując całą transakcję jedyne, co należy zrobić, to wybrać opcję szybkiej płatności, zalogować się do banku i zatwierdzić automatycznie wypełniony formularz. W ten sposób klient realizuje płatność w kilka sekund, a sprzedawca może od razu zrealizować zamówienie.