Klienci sklepów internetowych garściami czerpią z korzyści, jakie otwiera przed nimi handel elektroniczny. Jednak poza oczywistymi plusami zakupów w sieci istnieją pewne zagrożenia, mechanizmy z których e-konsumenci często nie zdają sobie sprawy.
Zakupy w sieci. Co konsument wiedzieć powinien?
Jednym z najpowszechniejszych niebezpieczeństw związanych z zakupami w Internecie jest ryzyko, że kupujący w ogóle nie otrzyma zamówionego towaru mimo, że za niego zapłacił. Oczywiście, istnieje grupa oszustów, którzy pobierając pieniądze, nie realizują zamówienia. Tego rodzaju przestępstwa są coraz skuteczniej wykrywane przez organy ścigania i karane.
Ogromne znaczenie ma fakt, czy towary nabywamy od przedsiębiorcy z zarejestrowaną działalnością, czy od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. W tym pierwszym przypadku odpowiedzialność wynikająca ze sprzedaży klientowi towaru niezgodnego z umową jest dużo większa. Zachodzi domniemanie, że niezgodność istniała już w chwili wydania towaru. Gdy kupujemy produkt od osoby fizycznej nasze uprawnienia, jako kupującego reguluje Kodeks Cywiny, a dokładniej jego ogólne przepisy dotyczące rękojmi za wady towaru.
Jeżeli nie dostaniemy zamówienia w umówionym czasie, postarajmy się skontaktować ze sprzedawcą. Nie musimy mieć przecież od razu do czynienia z oszustwem. Pomyłki zdarzają się wszędzie. Nie omijają także sprzedawców internetowych. Przy braku reakcji ze strony sprzedawcy, nie bójmy się jednak zgłaszać takich przestępstw. Możemy zacząć od portalu, który pośredniczył w zakupach, możemy powiadomić instytucję chroniącą prawa konsumentów, czy wreszcie po prostu zgłosić sprawę na policję.
Prawo zwrotu przy zakupach w sieci
Towar kupiony w sieci podlega zwrotowi w ciągu dziesięciu dni, nawet bez podania przyczyny. Zatem, gdy otrzymamy uszkodzony produkt, towar niezgodny z opisem lub niespełniający naszych oczekiwań, prawo stoi po naszej stronie. Możemy odstąpić od umowy zawartej na odległość, a sprzedawca ma obowiązek przyjęcia zwracanej rzeczy.
Odstąpienie od umowy wymaga przesłania sprzedawcy pisemnego oświadczenia. Jeżeli wraz z towarem nie dostaliśmy informacji, że posiadamy prawo zwrotu, termin zwrotu towaru wydłuża się aż do trzech miesięcy. Towar powinien zostać odesłany w stanie nienaruszonym, a zwrot środków musi nastąpić w ciągu 14 dni.
Istnieją pewne odstępstwa od tej zasady. Świadomy konsument powinien je znać. Nie mamy prawa zwrotu nagrań audio czy video oraz innych danych zapisanych na nośnikach elektronicznych, jeżeli otworzymy oryginalne opakowanie np. folię chroniącą płytę. Nie zwrócimy, więc otwartych płyt z muzyką, filmów czy gier lub programów komputerowych. Prawu zwrotu nie podlegają także towary robione na zamówienie oraz artykuły łatwo ulegające zepsuciu takie, jak produkty spożywcze.