Już co piąty polski internauta nabył produkty spożywcze w sieci. Badania przeprowadzone na grupie e-konsumentów przeanalizowały to, jakie serwisy posiadające w ofercie tego rodzaju towaru znamy. Okazało się, że najczęściej wymieniano Tesco i Almę. Wydawałoby się, że raczej nikt nie kupuje artykułów spożywczych przez Internet. Badania pokazują, że jest wręcz odwrotnie. Co więcej, aż 9 % polskich e-konsumentów zakupiło produkt spożywczy na zagranicznych stronach internetowych.
Najnowszy raport o rynku e-commerce został przygotowany przez firmę Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej. Można dowiedzieć się z niego, że artykuły spożywcze kupiło online aż 21 % internautów, regularnie nabywających w sieci. Zakupy tego rodzaju zdecydowanie częściej robią kobiety niż mężczyźni. Zauważono również, że produkty spożywcze cieszą się największym zainteresowaniem wśród e-konsumentów w wieku 35-49 oraz u osób z wyższym wykształceniem.
Najpopularniejsze marki
W trakcie prowadzonych badań poproszono e-konsumentów o spontaniczne wymienienie serwisów internetowych, na których można nabyć rozmaite produkty spożywcze. W odpowiedzi , aż 18 % ankietowanych podawało takie marki jak Tesco i Almę. Trzecie miejsce z głosami 7 % badanych zajęło Allegro. Specjaliści od marketingu podkreślają, że popularność sieci Tesco i Almy wiąże się z bieżącymi trendami konsumenckimi. Z jednej strony jest sklep przeznaczony dla tych, którzy podczas zakupów zwracają głównie uwagę na niską ceną, z drugiej sieć, która stawia na wyższą jakość. Duża popularność zakupów spożywczych w gronie e-konsumentów pomiędzy 35 a 49 rokiem życia nie jest zaskakująca, ponieważ to właśnie w tej grupie jest najwięcej osób, prowadzących dynamiczne i szybkie życie zawodowe, które nie pozwala im na chodzenie po sklepach i wyczekiwanie w kolejkach. Dlatego decydują się na e-zakupy, których wygoda jest nie do przecenienia.
Serwisy zagraniczne
Przeprowadzone analizy polskie branży e-handlu pokazują, że niemal 9 % polskich internautów nabyło już produkty spożywcze na zagranicznych stronach WWW. Z kolei 25 % e-konsumentów planuje takie zakupy w najbliższej przyszłości. Wiąże się to z tym, że Polacy coraz więcej podróżują, gdzie odkrywają nowe i lokalne smaki, z którymi chcą podzielić się w swoich rodzinnych stronach. Dodatkowo nasze kulinarne ambicje są rozpalane przez popularne programy kulinarne, które zachęcają do eksperymentowania w kuchni. Nic więc dziwnego w tym, że internauci decydują się na zakup produktów żywnościowych na zagranicznych stronach internetowych. Po prostu wiele produktów, szczególnie tych egzotycznych, nie dostaniemy w stacjonarnym sklepie w Polsce.