Pewnie nie raz zastanawialiście się, co dzieje się z danymi, które wpisujecie w przeróżne formularze podczas dokonywania transakcji internetowych. Wiele osób nie darzy zbytnim zaufaniem takiego rodzaju przekazywania danych, dlatego wciąż wysoki jest procent klientów decydujących się na płacenie za zamówiony produkt przy odbiorze. O ile w szczególnych przypadkach jest to uzasadnione, to ogólnie tracimy czas (i często pieniądze, bo płatność przy odbiorze bywa dodatkowo oprocentowana). Co powinniśmy wiedzieć o ochronie danych osobowych? Temu zagadnieniu poświęciliśmy dzisiaj kilka akapitów, koniecznie przeczytajcie!
Ochrona danych osobowych
Być może dla wielu z Was termin „ochrona danych osobowych” jest zbyt ogólny. Co właściwie organizacje płatnicze robią z danymi osobowymi? Przede wszystkim, każda organizacja jest zarazem administratorem zdobywanych danych, więc ma obowiązek dbania o to, by były prawidłowo i w bezpieczny sposób udostępniane. Dane muszą być zabezpieczone przed dostaniem się w niepowołane ręce, a z drugiej strony – zweryfikowane. W końcu klient też może podać celowo lub przez przypadek nieprawidłowe dane. Istnieje także kwestia przekazywania zgromadzonych danych osobowych – organizacje płatnicze nie mogą ich nikomu udostępniać, chyba, że to instytucje nadzorcze. Jako klient musisz wiedzieć, że masz prawo do usunięcia swoich danych, zaktualizowania ich lub po prostu ich doglądania.
Jakie informacje zbiera się podczas rejestracji?
Niezależnie od tego, czy rejestrujesz się w danej organizacji płatniczej jako klient czy jako firma, ważne, abyś był świadome, jakie dane musisz podać w formularzu rejestracyjnym, by aktywowali Twoje konto. Chodzi głównie o dane kontaktowe oraz rozrachunkowe, czyli imię i nazwisko, adres mailowy, numer telefonu. Są to ważne informacje z punktu widzenia organizacji, bo dzięki nim mogą Ci być przekazywane różne komunikaty (np. o zawieszonym systemie lub pracami nad nim albo o nieautoryzowanych próbach logowania na konto). Dane kontaktowe są wykorzystywane także przez dział księgowości, a czasem przez dział marketingu (ale tylko w wypadku, gdy wyrazisz na to zgodę). Co więcej, dane podane w formularzu rejestracyjnym również są weryfikowane, a w razie wątpliwości konto jest blokowane.
Czy można trwale usunąć swoje dane z bazy danych?
Opcja usunięcia konta, a jego dezaktywacji to dwie różne rzeczy. W pierwszym przypadku usuwamy swoje dane osobowe z bazy danych (wszystko, co widniało kiedykolwiek wyszło z naszego konta). Natomiast dezaktywacja polega na tymczasowym zawieszeniu naszego konta – staje się ono niewidoczne dla innych użytkowników i nie możemy z niego korzystać, ale dane nadal są w bazie. Wszystko zależy od klienta i nawet jeśli nie ma opcji usunięcia konta, po kontakcie z działem obsługi klienta firma rozliczeniowa ma obowiązek wykasowania danych osoby zgłaszającej z bazy danych. W świetle najnowszego prawa, każdy klient na pewno dostał informację o nowych zasadach przetwarzania jego danych osobowych i udostępnienie ich w celu marketingowym może mieć miejsce jedynie po zaznaczeniu na to zgody! Więc uważnie czytajcie regulaminy i zasady, na które się zgadzacie.