W świecie nowoczesnych technologii coraz cześciej decydujemy się na zakupy online. Taka forma shoppingu ma wiele zalet, jest szybka, wygodna i tania. Niestety zakupy w sieci niosą ze sobą pewne ryzyko. Sprawdź, jakie niebezpieczeństwa związane są z zakupami online?
Jednym z najczęściej pojawiających się zagrożeń są podróbki. O ile raczej nie znajdziemy ich w w popularnych e-sklepach, to na aukcjach internetowych nadal roi się od towarów, które mimo że przypominają oryginalny produkt pod względem wyglądu, istotnych cech i opakowania to w rzeczywistości mają niewiele wspólnego z oryginałem.
Chociaż najważniejsze portale aukcyjne zapewniają konsumentów, że bezwzględnie toczą walkę z oszustami oferującymi podróbki, to bardzo często w tej walce przegrywają.
Co najczęściej podrabiają oszuści?
Na czele listy najczęściej podrabianych produktów znajdują się kosmetyki i elektronika. W obu przypadkach rasowi „podrabiacze” osiągneli poziom mistrzostwa. Jak zatem zabezpieczyć się przed podróbkami? Najlepszą metodą jest zachowanie zdrowego rozsądku. Jeżeli zobaczymy na aukcji internetowej perfumy, których wartość jest o ponad 200 zł niższa niż w drogerii, to mamy do czynienia z podróbką albo z towarem kradzionym. Zanim podejmiemy decyzję o zakupie warto także zapoznać się z aktualnymi opiniami dotyczącymi sprzedawcy.
Najczęściej konsumenci szybko orientują się, że dany sklep oferuje podrobione produkty lub co gorsza oszukuje klientów i w ogóle nie wysyła zamówionego towaru. Na naszą korzyść działa fakt, że w internecie tego typu informacje bardzo szybko się rozchodzą. Zwykle wystarczy wpisać w wyszukiwarce dane konkretnego sprzedawcy, żeby zobaczyć, że nie jest on kontrahentem zasługującym na nasze zaufanie.
Zwróć uwagę na termin realizacji
Zakupy online są ryzykowne zwłaszcza wtedy, gdy robimy je na ostatnią chwilę. Jeżeli dokonujemy zakupu na aukcji internetowej czy w sklepie internetowym dobrze jest zapoznać się z informacjami dotyczącymi czasu realizacji zamówienia oraz czasu dostarczenia przesyłki pod nasz adres. Pierwszy z terminów liczony jest od złożenia przez konsumenta zamówienia do nadania paczki przez sprzedawcę. Od tej chwili wszystko zależy już tylko od poczty lub firmy kurierskiej, która ma dostarczyć nam przesyłkę.
W przypadku gdy na stronie sprzedawcy umieszczona jest informacja o terminie realizacji zamówienia wynoszącym 48 godzin, to do tego czasu musimy jeszcze dodać co najmniej dodatkowe 24 godziny. Dzięki temu unikniemy rozczarowania, że nasz towar nie dotarł do nas na czas.