Chyba każdy z nas chociaż raz robił zakupy w Internecie. Sklepy internetowe są obecnie coraz częściej wybieranym sposobem kupowania. Korzystanie z oferty e-sklepów to idealne rozwiązanie dla tych, którzy chcą uniknąć stania w kolejkach. Wiele z nas po prostu nie lubi zakupów. Tłumy ludzi, kolejki do kas, noszenie ciężkich siatek po schodach – to wszystko skutecznie zniechęca nas do chodzenia na zakupy. Dlatego coraz częściej wybieramy wygodniejszą i szybszą opcję i zamawiamy towary przez Internet.
Podczas zakupów w sieci najchętniej wybieramy te sklepy, które umożliwiają szeroki wybór metod płatności i nie narzucają nam go z góry. Klient lubi mieć wybór – to prawda znana od lat. Transakcje przeprowadzone za pośrednictwem Internetu są o wiele wygodniejsze, jeśli odbywają się w szybki i intuicyjny sposób. Klienci cenią najbardziej tych sprzedawców, którzy zapewniają największe bezpieczeństwo i komfort wygodnego płacenia za zakupy.
Obecnie można zaobserwować bardzo wyraźną tendencję do skracania ścieżek płatności. Takie działanie ma na celu poprawę komfortu kupujących, którzy mogą dzięki temu uniknąć żmudnego przeklikiwania między kolejnymi krokami w trakcie płacenia za zakupy w Internecie. Optymalizacja obejmuje przede wszystkim stopniowe odchodzenie zwłaszcza od konieczności ręcznego wypełniania formularzy płatności. Do niedawna osoby korzystające ze sklepów internetowych i serwisów aukcyjnych musiały każdorazowo wypełniać odpowiednie formularze. Płatność odbywała się w kilku krokach, co było żmudne i czasochłonne. Wiele osób w trakcie takich transakcji ostatecznie rezygnowało z zakupów, ponieważ cała procedura trwała zbyt długo. Powodowało to porzucanie koszyków, co jest stratą dla sprzedających, ponieważ wraz z rezygnacją z zamówienia tracili oni kolejnych klientów.
Współcześnie odchodzi się od dotychczasowych sposobów przeprowadzania płatności. Klienci sklepów internetowych zyskują możliwość rozliczania się ze sprzedającymi za pośrednictwem nowoczesnych i szybkich kanałów płatności. W Internecie możemy zapłacić kartą – zarówno w tradycyjnej formie, jak i w postaci elektronicznego e-portfela. Od jakiegoś czasu mamy możliwość korzystania z błyskawicznych płatności Pay-By-Link, w trakcie których znaczna część operacji wykonywana jest automatycznie. Nie musimy wypełniać już długich i skomplikowanych formularzy ani tracić czasu na wielokrotne sprawdzanie czy aby na pewno wpisaliśmy poprawny numer konta. Nowoczesne systemy transakcyjne w dużej mierze doskonale nas w tym wyręczają.
Podstawowa zasada skracania ścieżki płatności jest w zasadzie bardzo prosta. Chodzi o to, by udostępnić klientowi jak największą ilość kanałów płatności działających w jak najprostszy sposób. Najważniejsza jest tu zasada, aby wszystkie transakcje odbywały się w jak najmniejszej ilości kroków. Zapewnienie klientom wygody w tym zakresie znacznie zwiększa prawdopodobieństwo, że jeszcze kiedyś zajrzą do naszego sklepu.
Bardzo przejrzysty i wygodny sposób skracania ścieżki płatności zapewnia użycie tzw. metody white label. Zastosowanie white label ma na celu pomoc właścicielom sklepów internetowych w integracji e-sklepu, jak również służy do zoptymalizowania i przyspieszenia sposobów płatności. Klient sklepu używającego modelu white label ma możliwość wyboru sposobu płatności bezpośrednio na stronie sklepu internetowego. Natychmiast po wybraniu interesującej nas opcji, zostajemy automatycznie przeniesieni do systemu bankowości internetowej lub formatki płatności kartą. To znacznie skraca czas dokonywania transakcji.