Rozwój technologii z dzisiejszym świecie jest naprawdę zadziwiający. Szybkość, z jaką rozwijają się najważniejsze gałęzie technologiczne, cały czas nam imponuje. Dotyczy to między innymi prawdziwej rewolucji w obszarze systemów do operacji finansowych. Jednym z najnowszych osiągnięć w zakresie szybkich płatności bezgotówkowych jest IVR. Czy jest IVR i w jaki sposób możemy się nim posługiwać? Przedstawiamy najważniejsze zagadnienia związane z jednym z najnowocześniejszych obecnie kanałów płatności.
IVR to skrót od Interactive Voice Response. Jest to rodzaj interaktywnej obsługi osoby dzwoniącej. To zaawansowany system telekomunikacyjny, którego funkcjonalność można opisać jako automatyczne call center. Za pomocą IVR można również realizować płatności, wykonując polecenia zawarte w kolejnych komunikatach. Do wykonania takiej operacji potrzebujemy jedynie telefonu komórkowego i karty płatniczej. Co istotne, przy takim kanale płatności nie jest potrzebny dostęp do Internetu.
Jednym z polskich operatorów, który umożliwia użytkownikom skorzystanie z funkcjonalności płatności kartą z wykorzystaniem IVR, jest firma Dotpay. Cała operacja jest bardzo prosta i odbywa się w kilku przejrzystych krokach. To doskonałe rozwiązanie dla osób pragnących zrealizować transakcję bezgotówkową na odległość, a nieposiadających w danym momencie dostępu do Internetu. Usługa udostępniana przez Dotpay jest w pełni bezpieczną metodą płacenia, stworzoną w oparciu o najnowsze technologie z zakresu komunikacji.
Procedura płatności za pomocą IVR składa się z trzech prostych kroków. Pierwszym z nich jest zainicjowanie rozmowy. Rozmowę zaczyna przedstawiciel sprzedawcy, dzwoniąc na numer kupującego. Aby zainicjować taką rozmowę, pracownik sklepu musi mieć dostęp do panelu IVR. Panel umożliwia zarejestrowanie wszystkich danych otrzymanych od kupującego, które są konieczne do zrealizowania płatności. W panelu generowany jest także kod płatniczy.
Po zainicjowaniu rozmowy sprzedający prosi kupującego o przygotowanie karty płatniczej niezbędnej do przeprowadzenia transakcji. Pracownik sklepu internetowego informuje także kupującego, że za chwilę zostanie przekierowany do automatycznej centrali telefonicznej. Przedstawiciel sklepu powinien przy tym uzyskać od kupującego jednoznaczną informację, że wszystkie kroki procedury są dla niego zrozumiałe.
Gdy klient potwierdzi zrozumienie schematu przebiegu płatności, zostaje przekierowany do centrali automatycznej. Następnie musi postępować zgodnie ze wskazówkami wypowiadanymi przez lektora. Na tym etapie następuje podanie przez klienta danych swojej karty płatniczej.
Gdy system zarejestruje wprowadzone dane, następuje natychmiastowa realizacja płatności. Zaraz po wykonaniu operacji system generuje automatyczne potwierdzenie transakcji. Potwierdzenie trafia na wirtualne konto kupującego w systemie Dotpay. Drugie potwierdzenie zostaje wysłane na adres mailowy kupującego.
Jak zostało wspomniane, do realizacji płatności za pośrednictwem IVR ze strony kupującego nie jest konieczny dostęp do Internetu. Natomiast sprzedający musi posiadać telefon umożliwiający opcję tzw. przekierowania.
Przeprowadzanie transakcji bezgotówkowych z użyciem telefonu i karty płatniczej jest bardzo szybkim kanałem płatności. Często wykorzystują go na przykład sprzedawcy ubezpieczeń, którzy pragną udostępnić swoim klientom opcję jak najszybszej metody płatności. Za pomocą IVR wykonywane są także operacje na rachunkach bankowych, szybkie płatności mobilne czy rezerwacje lotów