Niejeden e-przedsiębiorca głowi się nad tym, co skłania e-konsumentów do częstszego korzystania z pewnych konkretnych serwisów zakupowych. Aby usprawnić działanie swojego e-sklepu warto przeanalizować na jakie potencjalnie problemy natrafiają użytkownicy podczas zakupów w sieci. Z pomocą przychodzi najnowszy raport przygotowany przez firmę Gemius dla e-Commerce Polska.
Większość badanych użytkowników wyraźnie podkreślała, że gdyby koszty dostawy były niższe, produkty tańsze a sklepy internetowe oferowałyby więcej zniżek, sprzedaż w sieci wzrosłaby jeszcze bardziej. Jak wynika ze sporządzonego raportu, cena, jaką e-konsument musi płacić za dostarczenie zakupów, jak i cena produktów oraz oferowane rabaty mają znaczny wpływ na to, jak często dokonuje zakupu w sieci. Według ekspertów jest to wyraźny dowód na to, że e-konsumenci mają coraz większą wiedzę i świadomość mechanizmów rządzących sprzedażą internetową. Stawia to oczywiści kolejne wyzwanie wirtualnym sprzedawcom, którzy powinni liczyć się z oczekiwaniami swoich e-klientów jeśli chcą przetrwać na rynku.
Zbyt długi czas oczekiwania
Do problemów, z którymi e-klienci spotykają się najczęściej podczas dokonywania zakupu w sieci należą przede wszystkim zbyt wysokie koszty dostawy, zbyt długi czas oczekiwania na przesyłkę oraz trudności ze znalezieniem poszukiwanego produktu. Wskazało na nie odpowiednio 48, 37 i 24 procent użytkowników, którzy deklarują regularne korzystanie z serwisów oferujących zakupy w Internecie.
Rola dostawy
Należy mocno podkreślić, że do jednych z najistotniejszych kwestii w e-handlu należy dostawa. Właśnie z nią wiążą się dwa najczęściej wskazywane przez kupujących w sieci problemy. Z perspektywy sprzedających warto więc skupić się na jak najlepszym usprawnieniu procedur. Bardzo ważny będzie tu świadomy wybór nie tylko partnera, któremu powierzymy dostarczanie przesyłek, ale także portfolio oferowanych usług, obejmujące zarówno przesyłki efektywne pod kątem kosztów, jak i samego czasu dostawy. Raport pokazał, że tylko jedna czwarta e-konsumentów nigdy nie spotkała się z żadnym problemem robiąc zakupy online, co sprawia, że mają swoje ulubione i zaufane e-sklepy, do których regularnie wracają na e-zakupy.