Nowoczesne metody płatności to doskonały sposób na przyciągnięcie do sklepu czy punktu usługowego nowej grupy klientów. Oferuje je coraz większa grupa sprzedawców, dostrzegając ich ogromny potencjał. Jednym z ciekawszych sposobów zapłaty za towary lub usługi jest IVR, czyli Interactive Voice Response. Dzięki specjalnemu systemowi interaktywnej obsługi głosowej możliwe stało się dokonywanie płatności za pośrednictwem połączenia telefonicznego. Usługa działa na numerach o tzw. podwyższonej opłacie. Zapłacimy tą drogą np. za skorzystanie z infolinii, wzięcie udziału w loterii czy konkursie lub uzyskanie dostępu do płatnych treści.
Popularność systemów interaktywnej obsługi głosowej
Usługi IVR wcale nie są dla Polaków nowością. Korzystamy z nich często i bardzo chętnie w rozmaitych sytuacjach. Przede wszystkim bierzemy udział w aukcjach charytatywnych, w których pieniądze zbierane są w taki właśnie sposób. Uczestniczymy w licznych konkursach. Za pośrednictwem IVR jesteśmy w stanie uzyskać dostęp do najnowszych wiadomości w serwisach informacyjnych oraz rozrywkowych. Co ciekawe, Polacy coraz chętniej za pomocą systemów interaktywnej obsługi głosowej kupują bilety komunikacji miejskiej, karty parkingowe oraz różnego rodzaju materiały edukacyjne.
Zalety IVR można długo wymieniać. Przede wszystkim, usługi tego typu są bardzo wygodne dla użytkowników. Pozwalają na szybkie i komfortowe dokonywanie mikropłatności. E-klienci ogromną wagę przywiązują do wygody dokonywania transakcji. Wszelkie dodatkowe operacje, które muszą wykonać są przez nich źle postrzegane. Współczesny klient omija szerokim łukiem tradycyjne przelewy bankowe. Udanie się do banku czy na pocztę, aby uiścić opłatę jest dla niego zbyt dużym wysiłkiem i stratą czasu. Tymczasem, do skorzystania z IVR potrzebuje on jedynie telefonu. Najnowszy model smartfona nie jest wymagany, zwykły telefon również doskonale spełni swoją funkcję.
Jak to działa?
Usługi audiotekstowe dostępne są pod specjalnymi numerami z prefiksem (0-70x). Musimy liczyć się z tym, że zapłacimy za nie więcej, niż za zwykłe połączenie telefoniczne. Funkcjonują w dwojaki sposób. Mogą mieć charakter pasywny. Wówczas osoba dzwoniąca pod specjalny numer telefonu otrzymuje jedynie możliwość odsłuchania nagranych wcześniej komunikatów. Przykładem są serwisy pogodowe. W przypadku usług o charakterze interaktywnym zakres komunikacji rośnie. Osoba dzwoniąca może na żywo przeprowadzić rozmowę np. uzyskać poradę z jakieś dziedziny. Z usług IVR mogą skorzystać zarówno abonenci telefonii stacjonarnej, jak i właściciele telefonów komórkowych.
Korzyści płynące z IVR
Mówiąc o wygodzie czy szybkości płatności IVR, myślimy głównie o klientach korzystających z takiego rozwiązania Jednak przynoszą one korzyści również osobom lub serwisom oferującym określone towary, usługi lub treści. Dzięki IVR można bardzo wygodnie pobierać opłaty za korzystanie z danego serwisu i materiałów w nim zamieszczonych. Usługi audiotekstowe mogą stanowić doskonałe źródło przychodów. Uruchomienie IVR nie jest zbyt skomplikowane. Wystarczy prosta konfiguracja w panelu administracyjnym, a usługa jest włączana automatycznie.