W obecnym zglobalizowanym świecie technologia geolokalizacyjna zdążyła już znaleźć zastosowanie w wielu dziedzinach życia. Korzyści z jej stosowania doceniane są w kolejnych branżach, które są skłonne inwestować w tę technologię olbrzymie środki. W ostatnim czasie obszarem, w którym zyskuje ona coraz większą popularność są płatności, zwłaszcza te dokonywane mobilnie za pomocą smartfonów.
Czym jest geolokalizacja?
Zanim prześledzimy zalety płynące z wykorzystywania geolokalizacji w płatnościach warto przypomnieć, czym jest sama geolokalizacja i dlaczego stała się tak ważnym aspektem dzisiejszego świata. Oznacza ona technologię i proces lokalizowania geograficznego położenia obiektu. Jako użytkownicy nowoczesnych telefonów komórkowych wykorzystujemy tę technologię za pomocą całej gamy różnorodnych aplikacji, z których na co dzień korzystamy. Lokalizacja naszych urządzeń jest określana za pomocą ich numeru IP. Najbardziej znanym zastosowaniem jest nawigacja na mapie gdzie informacje o naszym położeniu (czyli naszej geolokalizacji) wykorzystuje system GPS. Dzięki temu możemy w łatwy sposób znaleźć drogę do poszukiwanych przez nas miejsc.
Funkcjonalność
W miarę rozwoju i ewolucji aplikacji wykorzystywanych na smartfonach wielu deweloperów coraz powszechniej stosuje w swoich produktach technologię geolokalizacyjną. Staje się ona standardem w aplikacjach dotyczących transportu zbiorowego, prognozowanej pogody czy wiadomości lokalnych. Pojawiają się także aplikacje bazujące na mechanizmach gier społecznościowych gdzie jedną z podstawowych czynności jest udostępnianie swojej lokalizacji innym użytkownikom, recenzowanie danych miejsc i zdobywanie określonych benefitów. Coraz więcej znanych firm inwestuje w geolokalizację w swoich płatnych aplikacjach. Dostrzegają oni trend ewolucji fizycznych płatności dokonywanych np w sklepach stacjonarnych w płatności mobilne dokonywane za pośrednictwem smartfonów oraz Internetu. Kolejnym krokiem tej ewolucji, który już teraz możemy obserwować jest wykorzystywanie w płatnościach wirtualnej waluty np Bitcoinów w miejsce waluty tradycyjnej.
Geolokalizacja płatności
Sama geolokalizacja dokonywanej płatności niesie za sobą szereg korzyści. Powinni być nią zainteresowani zwłaszcza przedstawiciele branży e-commerce i sprzedawcy produktów i usług cyfrowych takich jak np wideokursy, e-booki itp. Dane geolokalizacyjne przekazywane są przez pośredników takich transakcji w internecie. Polskim operatorem, który oferuje tego typu usługi jest firma DotPay. Zalety jakie płyną z wiedzy o miejscu, z którego klient dokonał płatności można podzielić na różne obszary. Podstawowym jest identyfikacja obszaru, w którym należy wykonać obowiązki podatkowe. Najszersze pole działania mają jednak specjaliści zajmujący się marketingiem i analityką internetową. Dane geolokalizacyjne mogą stanowić podstawę wiedzy o danym kliencie i umożliwić stworzenie jego profilu w naszej bazie. Umożliwi to odpowiednią segmentację odbiorców i stworzenie dla nich spersonalizowanych ofert i komunikatów dopasowanych do ich lokalizacji. Tego typu wiedza jest też podstawą dla twórców serwisów internetowych. Mogą oni dzięki niej odpowiednio dopasować treść i język na tworzonych stronach tak, aby były one zgodne z potrzebami danej grupy docelowej.