Przyzwyczailiśmy się już do zakupów w Internecie i nowoczesnych metod płatności. Zdajemy sobie sprawę z tego, że są wygodniejsze, szybsze i bezpieczniejsze od tradycyjnych form płatności gotówkowych. Sklepy internetowe muszą jednak wychodzić na wprost potrzebom klientów, którzy nie mają konta bankowych czy kart płatniczych albo po prostu brakuje im zaufania do płatności dokonywanych drogą internetową. Tradycjonalistów jeżeli chodzi o zakupy internetowe, wbrew pozorom nie brakuje. To dla nich udostępniane są opcje płatności gotówkowych. Poza płatnością tradycyjnym przelewem lub przekazem pocztowym za zakupy internetowe możemy zapłacić także korzystając z płatności za pobraniem.
Co w praktyce oznacza płatność za pobraniem?
Klient zawiera ze sprzedawcą umowę na odległość kupując towar za pośrednictwem Internetu, ale do zapłaty może dojść dopiero w momencie osobistego odebrania towaru z rąk listonosza czy kuriera. Dla klientów to rozwiązanie jest dosyć wygodne. Otrzymują towar do ręki, muszą jedynie zadbać o posiadanie potrzebnej kwoty. Przed otrzymaniem przesyłki otrzymujemy zwykle informację o terminie doręczenia, więc przygotowanie się do tego nie stanowi najmniejszego problemu.
Natomiast sprzedawcy za opcją płatność za pobraniem nie przepadają. Pojawia się, bowiem spore ryzyko, że klient zwróci towar, który nie będzie mu odpowiadał. Wówczas sprzedawca ponosi dwa razy koszty wysyłki. To szczególnie ryzykowne w przypadku towarów cennych lub dużych pod względem gabarytowym, za przesyłkę których trzeba zapłacić więcej. Właściciel sklepu otrzymuje zapłatę za towar dopiero po pewnym czasie. Pieniądze nie trafiają od razu na jego konto, a cała procedura rozciąga się w czasie. Z punktu widzenia sprzedawcy to naprawdę mało korzystne rozwiązanie.
W dużej części sklepów internetowych płatność za pobraniem funkcjonuje obok takich opcji, jak zaliczka czy przedpłata na konto. Do 25 grudnia 2014 roku prawo nakładało na sprzedawców obowiązek umożliwienia klientom zapłaty za towar po jego otrzymaniu. Tego dnia nastąpiła jednak nowelizacja ustawy o ochronie praw konsumentów, która zniosła ten obowiązek. Niemniej jednak e-sprzedawcy w dalszym ciągu proponują swoim klientom to rozwiązanie.
Właściciele sklepów internetowych doskonale zdają sobie sprawę z tego, że im szerszy wachlarz metod płatności oferują, tym więcej klientów mogą przyciągnąć do swojego sklepu. E-klienci to bardzo różnorodna grupa, o rozmaitych potrzebach, przyzwyczajeniach zakupowych i profilu społecznym. Klienci powinni mieć możliwość płatności gotówką, jeżeli taką formę uznają za najwygodniejszą.