IVR – Interactive Voice Response to jedna ze starszych metod płatności bezgotówkowych, która wraca do łask. Według raportów, coraz więcej firm inwestuje w tą technologię, dlaczego? Nie wszystkie usługi można sprzedać drogą internetową i wciąż mamy sporą grupę ludzi, która z różnych powodów unika sklepów internetowych. Jak się okazuje, telemarkety nadal mają się całkiem dobrze, a to właśnie od nich w latach 60. rozpoczęto system IVR. Dzisiaj IVR wykorzystuje się także w innych dziedzinach, a najwięksi Polscy agenci rozliczeniowi promują go w swoich ofertach. Chcesz dowiedzieć się o tym więcej?
Jak działa Interactive Voice Response (IVR)?
IVR jest jednym z najstarszych systemów telekomunikacyjnych. Jeśli dana firma udostępnia go swoim użytkownikom, działa to w ten sposób: klient dzwoniący na linię łączy się z pracownikiem, który podczas transakcji płatniczej przełącza na automatyczną obsługę lub bezpośrednio z automatycznym lektorem. Obecnie częściej wchodzi w grę druga opcja. Klient podaje podstawowe dane lektorowi, który weryfikuje jego tożsamość (jeśli wcześniej korzystał z usług tej firmy) i kieruje do odpowiedniego działu. W zależności od tego, z jaką sprawą dzwoni klient, automatyczny lektor na podstawie komunikatów głosowych pomaga w ich rozwiązaniu. Numery IVR zwykle zaczynają się od prefiksu 0-70x. Obecne systemy działają dużo sprawniej i zdecydowanie szybciej, niż te sprzed kilkunastu lat.
Podstawowe funkcje systemu IVR
Do podstawowych funkcji systemu IVR należą m. in.: obsługiwanie i finalizowanie płatności bezgotówkowych, weryfikacja użytkowników na podstawie zgromadzonej bazy danych, wybór informacji lub usług czy wybór języka, w którym klient chce być obsługiwany. IVR to prosty i intuicyjny system, wbrew pozorom występujący częściej, niż jesteśmy tego świadomi!
Zalety korzystania z IVR
Po pierwsze, żeby korzystać z IVR nie potrzebujemy dostępu do Internetu ani nowoczesnego telefonu obsługującego aplikacje mobilne. Stąd też wiele osób ze starszego pokolenia nie rezygnuje z usług oferowanych przez telefon. Po drugie, IVR jest systemem dyskretnym. W końcu wszystkie dane, które podajemy (najczęściej imię i nazwisko i dane karty płatniczej) automatycznemu lektorowi, a nie fizycznej osobie. Komputer nie wykorzysta ich w żaden inny sposób! Po trzecie, profesjonalna obsługa. Lektor IVR zawsze będzie posiadał rzetelne informacje. Dlatego jeśli jesteś przedsiębiorcą, powinieneś rozważyć włączenie tego systemu do usług swojej firmy, być może będziesz mile zaskoczony z efektów!
Gdzie sprawdza się system IVR?
Pierwszą dziedziną, jaka przychodzi nam do głowy to telezakupy. Oczywiście to nie wszystko. IVR jest z powodzeniem wykorzystywany w różnego rodzaju serwisach informacyjnych (np. pogodowych), do których klienci dzwonią w celu uzyskania konkretnych informacji. Świetnie sprawdza się w biurach, urzędach i przychodniach, np. do rejestracji pacjentów na zabiegi czy badania (tutaj użytkownicy bardzo cenią dyskrecję). Jeśli chodzi o płatności bezgotówkowe, IVR używa się w konkursach telewizyjnych i radiowych, horoskopach czy wspomnianych już zakupach. Można też założyć konto w banku, lokatę lub sprawdzić stan oszczędności. Z IVR od zawsze korzystają operatorzy sieci komórkowych, bo dzięki niemu szybko wykupimy konkretne usługi (pakiety smsów czy internetowe i inne). Jest jeszcze jeden aspekt IVR, który sprawdzi się głównie w małych firmach. Klienci, którzy zadzwonią do małego biura będą mieli wrażenie, że pracuje tam znacznie więcej osób!