IVR Premium, czyli Interactive Voice Response to system interaktywnej obsługi głosowej, który umożliwia dokonanie płatności przez połączenie telefoniczne. Usługa ta uruchamiana jest na numerach o podwyższonej opłacie i pozwala opłacić np. korzystanie z infolinii, udział w różnego rodzaju konkursach czy dostęp do treści o charakterze płatnym.
Usługi o podwyższonej płatności wykorzystywane są przez Polaków bardzo chętnie. Najczęściej korzystamy z nich biorąc udział w aukcjach charytatywnych, konkursach i chcąc uzyskać dostęp do szeroko rozumianej rozrywki i serwisów informacyjnych. Coraz częściej wykorzystujemy je przy zakupie biletów komunikacji miejskiej i miejsc parkingowych oraz zakupie materiałów edukacyjnych.
Z czego wynika popularność systemów interaktywnej obsługi głosowej? Przede wszystkim z ogromnej wygody korzystania z tego typu rozwiązań. To bardzo szybki i łatwy sposób dokonywania mikropłatności. Nie są tutaj wymagane żadne skomplikowane operacje, nie trzeba wykonywać przelewów bankowych, korzystać z aplikacji umożliwiających płatności internetowe czy udawać się do banku lub placówki pocztowej, aby uiścić opłatę. Potrzebny nam jest jedynie telefon i możliwość jednego połączenia. Nie musi być to nawet najnowszy model smartfona. Zwykły telefon w zupełności wystarczy.
Usługi audiotekstowe funkcjonują w oparciu o specjalny numer dostępu z prefiksem (0-70x). Związane są z wyższymi opłatami, niż za tradycyjne połączenie telefoniczne. Mogą one mieć dwojaki charakter. W przypadku usług pasywnych osoba dzwoniąca zyskuje jedynie możliwość odsłuchania nagranych komunikatów głosowych np. horoskopu lub aktualnych komunikatów pogodowych. Z kolei usługi o charakterze interaktywnym pozwalają dzwoniącemu na przeprowadzenie na żywo rozmowy. Można w ten sposób uzyskać np. poradę u eksperta z określonej dziedziny. Warto podkreślić, że usługi audiotekstowe są dostępne zarówno dla abonentów telefonii stacjonarnej, jak i komórkowej. W przypadku telefonów komórkowych mogą z nich korzystać osoby posiadające telefon na kartę albo wykupiony abonament.
IVR Premium to również korzystne rozwiązanie z punktu widzenia osób czy serwisów oferujących określone usługi. Stanowi, bowiem doskonały sposób na wygodne pobieranie opłat za korzystanie z serwisów i idealne źródło przychodów. Klient końcowy korzystający z danej usługi może ponosić opłatę za każdą minutę połączenia (Pay Per Minute) lub za całe połączenie (Pay Per Call). Uruchomienie takich usług następuje zazwyczaj automatycznie, po dokonaniu bardzo prostej konfiguracji w panelu administracyjnym. Serwisy oferujące tego typu usługi np. DotPay nie wymagają żadnych dodatkowych umów oraz samodzielnego zgłaszania usług do wszystkich operatorów telefonicznych.