W poprzedniej części artykułu zaprezentowaliśmy początkowe etapy zakładania działalności gospodarczej w postaci własnego sklepu internetowego. W drugiej części przedstawiamy kolejne kroki niezbędne do tego, aby stać się e-sprzedawcą.
Etap 6. Wybór odpowiedniego oprogramowania
Od decyzji o wyborze oprogramowania zależy czas i koszty jego wdrożenia. Oprogramowanie wpływa również na możliwość ewentualnego rozwoju sklepu. Nowoczesne platformy sprzedażowe oferują dziś wiele możliwości. Zwróćmy uwagę przede wszystkim na funkcjonalność sklepu oraz odpowiedni panel administracyjny, który pozwala właścicielowi na posiadanie całkowitej kontroli nad zarządzaniem sklepem. Co wpływa na funkcjonalność serwisu? Logicznie ułożone kategorie produktów, unikalna nazwa każdego produktu i jego ciekawy opis, płynna nawigacja, szybkie wczytywanie się stron. Powinniśmy wybrać także metody płatności oraz zadbać o odpowiednie wtyczki do ich obsługi.
Etap 7. Opracuj regulamin sklepu
Regulamin powinien określać zasady umowy, która zawierana jest między sklepem, a klientem w momencie dokonania zakupu. Niezwykle istotne jest określenie warunków, na jakich świadczone będą usługi za pośrednictwem Internetu oraz warunki samej sprzedaży. Nie zapomnijmy o dokładnym opisaniu przebiegu postępowania reklamacyjnego. Klient powinien również wiedzieć, w jakich przypadkach może odstąpić od umowy. Regulamin powinien być sformułowany w taki sposób, aby nie wynikały z niego żadne wątpliwości dotyczące dokonywania zakupów.
Etap 8. Organizacja dostawy
Klientom bardzo zależy na szybkiej i taniej dostawie. Warto zastanowić się nad opcją darmowej dostawy, która z pewnością przyciągnie wielu klientów. To samo dotyczy darmowych zwrotów z odbiorem przez kuriera. Niestety większość początkujących przedsiębiorców w branży e-commerce nie stać na takie udogodnienia dla klientów. Warto mieć świadomość, że im więcej opcji dostawy, tym lepiej. Można skorzystać z usług Poczty Polskiej, różnego rodzaju firm kurierskich, odbioru przesyłek w coraz bardziej popularnych paczkomatach, a także odbioru osobistego,. Oczywiście istotna jest również cena takich usług.
Etap 9. Organizacja magazynowania
Nie da się ukryć, że wielu początkujących właścicieli sklepów internetowych przechowuje towary popprostu we własnych domach czy garażach. Wraz z rozwojem biznesu należy jednak pomyśleć o odpowiednim miejscu do ich składowania. Istnieje również opcja tzw. dropshipping, oznaczająca całkowitą rezygnację z magazynu. Polega ona na wysyłaniu towaru przez naszego dostawcę bezpośrednio do klienta, oczywiście pod marką naszego sklepu.
Etap 10. Zadbanie o promocję
Reklama jest jedną z kluczowych kwestii zapewniających sukces e-sklepu. W promocji wszelkie chwyty są dozwolone. Dobrym pomysłem może okazać się branżowy blog czy profil sklepu na Facebooku. W wysyłanych na maila newsletterach można informować o aktualnych promocjach czy nowościach. Należy również zadbać o pozycjonowanie strony sklepu w wyszukiwarkach. Pomogą nam w tym profesjonalne, zewnętrzne firmy. Jednak oznacza to dodatkowe koszty. Przy niewielkim nakładzie środków możemy reklamować nasz sklep za pomocą linków sponsorowanych.