Właściciele sklepów internetowych powinni liczyć się z tym, że klient bez podania przyczyny może zrezygnować z zakupionego towaru i odstąpić od umowy kupna-sprzedaży. Ma na to 10 dni. Wystarczy, że złoży stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Ta zasada obowiązuje przy umowach zawieranych na odległość, a więc np. przy wykorzystaniu telefonu czy poczty elektronicznej. Są jednak od niej pewne wyjątki.
Rozpakowane nośniki CD
Spać spokojnie mogą sprzedawcy nagrań audio-wizualnych oraz danych zapisanych na nośnikach informatycznych. Usunięcie z płyty oryginalnego opakowania zwalnia sprzedawcę z obowiązku uwzględnienia rezygnacji. Wystarczy, że konsument usunie lub przerwie foliowe zabezpieczenie płyty, a pozbawia się prawa jej zwrotu.
Produkty szybko psujące się
Konsumenci nie mogą zrezygnować ze świadczeń, których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu. Ta zasada dotyczy głównie produktów żywnościowych. Na pewno nie są nią objęte wszystkie towary spożywcze. Na pewno nie można zwrócić do sklepu produktów z krótką datą ważności takich, jak owoce i warzywa, nabiał i produkty mleczne, mięso oraz pieczywo. Natomiast prawu zwrotu podlegają artykuły długoterminowe zakupione w sklepach internetowych.
Świadczenia, które nie mogą zostać zwrócone
Rezygnacja z umowy kupna-sprzedaży nie dotyczy także świadczeń, które ze względu na swój szczególny charakter nie mogą zostać zwrócone. Najlepszym przykładem są przeprowadzone szkolenia lub kursy czy ogłoszenia zamieszczone w prasie. Trudno, bowiem mówić o cofnięciu takiego świadczenia.
Dostarczanie prasy
Rezygnacji ze świadczeń nie muszą obawiać się także firmy dostarczające prasę. Pojęcie prasa dotyczy wszystkich środków masowego przekazu, również tych, które powstały w wyniku postępu technologicznego np. czasopism elektronicznych. Jeżeli zatem zamawiamy internetowe wydanie ulubionego czasopisma, powinniśmy mieć na uwadze, że niemożliwy będzie jego zwrot.
Gry i zakłady wzajemne
Jedną z kategorii świadczeń, z których nie można zrezygnować są usługi dotyczące gier i zakładów wzajemnych. Definicję gier i zakładów podaje ustawa z 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych. Konsument nie może, zatem odstąpić od umowy kupna-sprzedaży w przypadku loterii pieniężnych, loterii promocyjnych, w których uczestniczy w wyniku nabycia towarów, usług lub udziału w grach, a także zakładów wzajemnych, przede wszystkim zaś totalizatorów i zakładów bukmacherskich.
Lista kategorii produktów i usług, które nie podlegają zwrotowi nie jest zbyt długa, ale kupując towary lub usługi w sieci należy zwracać uwagę na zasady ich zwrotu. Może się, bowiem okazać, że nie będziemy mieli w ogóle takiej możliwości.