Robienie zakupów w sieci staje się standardem dla Polaków. Z corocznych raportów dotyczących naszej aktywności w sieci wynika, że przez sklepy internetowe kupujemy już dosłownie wszystko. Od elektroniki, przez meble do mieszkania i drobne przedmioty takie jak np. książki czy ubrania, aż do artykułów spożywczych, a wszystko dostarczane jest dosłownie pod nasze drzwi! Z raportów można także wyczytać, że jesteśmy coraz bardziej otwarci na rozliczanie transakcji bezgotówkowo i mniej osób decyduje się płacić przy odbiorze. Prawa konsumenckie są dla klientów korzystne, ale – co ciekawe – niewiele użytkowników kupuje świadomie. Dzisiaj porozmawiamy o bezpieczeństwie zakupów za pośrednictwem Internetu oraz o błędach, jakie zdarza się nam popełniać. Zapraszamy do przeczytania poniższego artykułu.
Różne metody zakupów przez Internet
Kilkanaście lat temu nikt nie mógłby wyobrazić sobie lepszej platformy służącej do handlu niż Internet. Tutaj każdy przedsiębiorca ma szansę stworzyć unikalną kampanię reklamową i zachęcić do kupowania produktów korzystając z nieskończonej liczby narzędzi. Szybko okazuje się, że sklepy, które podążają za utartymi szablonami plajtują jeden po drugim, bo konsumenci robią się coraz bardziej wymagający. W końcu kupując przez Internet chodzi nam o znalezienie najlepszego jakościowo przedmiotu i w jak najniższej cenie – robiąc zakupy stacjonarnie zwykle zależy nam na czasie i bierzemy, co jest dostępne. W Internecie nic nie jest przesądzone aż do chwili rozliczenia transakcji, a i tak przysługuje prawo do zwrotów bez podawania przyczyny. Konsumenci mają więc do wyboru liczne strony, które porównują oferty tych samych przedmiotów, strony ulubionych firm, które bardzo często dają rabaty na zakupy online i wielkie portale handlowe i aukcyjne – jak olx.pl czy Allegro.pl, gdzie można nabyć nowe lub używane rzeczy zarówno od firm, jak i osób prywatnych. Można pomyśleć, że konkurencja jest ogromna, ale wielu użytkowników przyzwyczaja się do sprawdzonych przez nich stron, na których robią zakupy, tym samym tworzą stałą klientelę, dla której także są przewidziane rabaty i upusty.
Bezpieczeństwo płatności w sieci
Bezpieczeństwo to jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o zakupy w sieci. Zwykle nie musimy się obawiać, że coś pójdzie nie tak. Istnieje wiele metod rozliczania transakcji, takich jak przelewy internetowe, płatności kartą płatniczą, Blikiem, płacenie przy odbiorze. Kupując dany produkt na stronie przedsiębiorstwa cały proces jest kontrolowany – w końcu i sprzedawcy i odbiorcy zależy na tym, by nikt nikogo nie oszukał. Poza tym, zdecydowana większość firm korzysta z usług agentów rozliczeniowych (np. Dotpay) i w takim wypadku spokojnie możemy zapłacić przez Internet. Problem zaczyna się, gdy robimy zakupy przez portal handlowy, przez który sprzedają osoby prywatne. Tutaj z bezpieczeństwem bywa różnie – większe portale mają opracowane i sprawdzone sposoby walki z oszustwem, gdy transakcja przebiega nieprawidłowo zwracają pieniądze konsumentowi i rozpoczynają na własną rękę spory ze sprzedawcą. Niestety, niektóre portale nie mają kontroli nad sprzedającymi (i nawet zastrzegają to w regulaminie), dlatego w tym wypadku lepiej płacić za przedmioty przy odbiorze – zwłaszcza, gdy nabywamy drogie sprzęty.
Co nie podlega zwrotowi?
Według praw konsumenckich do zwrotów, nie możemy zwrócić przedmiotów tzw. spersonalizowanych. Przykładem może być sukienka na miarę albo kubki z własnymi zdjęciami. Nie możemy również zwrócić artykułów spożywczych, które mają krótki termin ważności.