Ostatnio głośno jest o nowej metodzie płatności, jaką jest system BLIK. Na czym polega to rozwiązanie? Jest to system płatności mobilnych, który powstał przy współpracy sześciu polskich banków, to jest PKO BP, ING Banku Śląskiego, mBanku, BZ WBK, Banku Millenium oraz Alior Banku. BLIK umożliwia dokonanie różnego rodzaju operacji finansowych tylko i wyłącznie przy użyciu narzędzia, jakim jest nasz smartfon. Wielu z nas może zastanawiać się, czy jest to bezpieczne. W tekście wyjaśniamy, jak bezpiecznie korzystać z tego innowacyjnego i wygodnego rozwiązania, żeby nie narazić się na atak złodzieja.
BLIKIEM zapłacimy za zakupy, za rachunki na poczcie, przelejemy środki między rachunkami oraz wypłacimy gotówkę z bankomatów Euronet, Planet Cash, PKO BP, Aliora, ING, Millennium, mBanku, Getinu i BZ WBK. To wszystko oznacza to, że możemy wypłacić gotówkę bez karty w ponad 12 tysięcy bankomatach! Jest to więc niezwykle wygodne i praktyczne rozwiązanie, za pomocą którego zapłacimy też w sklepach internetowych oraz różnego rodzaju maszynach samoobsługowych. Praktycznie z dnia na dzień sieć punktów i instytucji akceptujących BLIK powiększa się w ten sposób, że obecnie jest to jedna z popularniejszych metod płatności wśród konsumentów. Warto przy tym podkreślić, że system został wyposażony w szereg zabezpieczeń, zarówno na poziomie telefonu, jak i systemu bankowego, które czuwają nad bezpieczeństwem naszych transakcji.
Mechanizmy identyfikujące
System BLIK funkcjonuje na bazie kodów, które generowane są przez standardową aplikację bankową. Oznacza to, że do płatności w sklepie lub wypłaty w bankomacie wymagany będzie jedynie telefon i dostęp do sieci. Koniec noszenia ze sobą portfela wypełnionego gotówką! W czasie realizacji aktywności finansowej użytkownika, aplikacja wyświetla dla niego unikalny 6-cyfrowy kod, którym zatwierdzana jest działalność konsumencka. Kod ważny jest tylko i wyłącznie przez 2 minuty i jeśli w tym określonym czasie nie zdążymy dokończyć transakcji lub innej aktywności, możemy od razu wygenerować następny kod. Nie trzeba obawiać się, że w ten sposób zapłaci się podwójnie, ponieważ dopiero po wprowadzeniu kodu nasza transakcja jest zatwierdzana.
Co jeśli zgubię telefon?
W sytuacji, gdy użytkownik systemu BLIK zgubi telefon, będzie zupełnie bezpieczny jeśli zastosuje się do kilku podstawowych zasad. Pierwsza głosi, aby nigdy nie rezygnować z ustawienia PIN-u lub hasła do swojego telefonu. Warto też ustalić PIN do autoryzacji transakcji BLIK, który będzie zależeć od użytej kwoty. Wówczas każda płatność powyżej 50 zł będzie wymagała podania hasła. Wszystkie zabezpieczenia bankowe i limity ilościowe w systemie BLIK uzależnienie są od kanału dostępu. Możemy też wprowadzić całkowitą lub czasową blokadę aplikacji. Pamiętajmy, aby nigdy nie korzystać z publicznych sieci Wi-Fi a oddając telefon do serwisu wyczyść wszystkie wrażliwe dane, jak hasła i historie płatności oraz wyloguj się ze wszystkich swoich aplikacji.