W coraz bardziej cyfrowym świecie, płacenie online staje się codziennością. Zdecydowana część e-konsumentów przekonała się do tej metody robienia zakupów i w ten sposób nabywa towary i usługi w sklepach internetowych. Obecnie powstaje coraz więcej innowacyjnych metod płatności online, których bezpieczeństwo i funkcjonalność są coraz wyższe. Odpowiedni system płatności w e-sklepie to ważna spawa zarówno dla e-klientów, jak i dla e-sprzedawców. Właśnie dlatego warto poznać wady i zalety najpowszechniejszych metod płatniczych zarówno od strony e-klienta jak i e-sprzedawcy.
Obecnie płatności online są jednym z narzędzi, które znacznie upraszczają nasze codzienne życie. Zakupy przez Internet pozwalają zaoszczędzić nam wiele czasu, porównać różne oferty oraz spokojnie zamówić towar do domu. Specjalnie na zapotrzebowanie dynamicznie rozwijającego się e-handlu tworzone są nowe rozwiązania dotyczące sektora płatności w Internecie oraz udoskonalane dotychczasowe. To wszystko sprawiło, że obecny wybór metod płatności on-line jest wyjątkowo duży a same sposoby dokonywania transakcji w sieci są często wykorzystywane. Oto ich wady i zalety.
Zalety dla sprzedawców
Co do zalet dotyczących metod płatności online dla e-przedsiębiorców to warto podkreślić, że zamówienie zostaje opłacone zaledwie w ciągu kilku minut po jego złożeniu. Co więcej, przelewy online są automatycznie księgowane w systemie sklepowym, tak więc nie ma potrzeby przeglądania historii rachunku bankowego w poszukiwaniu dowodu wpłaty. Płacenie online poprawia również wizerunek sklepu, ponieważ sprzedawca może zacząć realizować zamówienie praktycznie od ręki. W sytuacji jakichkolwiek opóźnień w przetwarzaniu transakcji sprzedawca może sprawdzić jej aktualny status.
Zalety dla klientów
Jeśli chodzi o klientów e-sklepów to należy zaznaczyć, że mogą oni płacić z góry bez obaw, że wydłuży to czas realizacji zamówienia o czas oczekiwania na przelew z innego banku. Dużym ułatwienie jest to, że nie trzeba ręcznie wpisywać kwoty przelewu ani innych danych sprzedającego, co w znacznym stopniu zapobiega powstawaniu pomyłek. Do głównych zalet płatności online można zaliczyć szybkość, wygoda i bezpieczeństwo. W zasadzie jedyne, co e-klient musi zrobić, to zalogować się na stronę swojego banku i wpisać kod potwierdzający przelew. Cała reszta, łącznie z wylogowaniem, odbywa się już automatycznie.
Wady dla sprzedawców
Kiedy chodzi o wady płatności online, to należy wymienić wysokie prowizje. Najczęściej wynosi to około 3% wartości transakcji. Do odrobinę uprzykrzających rzeczy można wliczyć wolne procesowanie kart kredytowych, zwłaszcza jeśli chodzi o warianty typu „protected payment”, potrafi to trwać aż do kilkunastu godzin. Warto dobrze sprawdzić ofertę dostawcy płatności online, ponieważ w niektórych systemach na wypłatę zgromadzonych środków trzeba czekać nawet kilka dni.
Wady dla klientów
Za wadę dla e-klienta może uchodzić fakt, że w razie problemów z przetworzeniem transakcji klient nie otrzyma stosownych informacji, z reguły otrzymuje je tylko sprzedawca. Dodatkowo należy podkreślić, że niektóre systemy wprowadzają dodatkowe opłaty.